100 milionów złotych na rozbudowę infrastruktury drogowej na Klinach: ESSA impulsem do realnych zmian

Essa koncept

100 milionów złotych na rozbudowę infrastruktury drogowej na Klinach: ESSA impulsem do realnych zmian

Nowe podejście do budownictwa

Osiedle ESSA Kliny to przykład zmiany podejścia do budownictwa mieszkaniowego — to nie tylko projekt mieszkaniowy, ale również duże przedsięwzięcie urbanistyczne, realizowane w nowym modelu współpracy z miastem. Dzięki ścisłej współpracy inwestorów z Prezydentem Miasta Krakowa, Zarządem Dróg Miasta Krakowa oraz Zarządem Inwestycji Miejskich zaplanowano rozbudowę infrastruktury w sposób kompleksowy. Powstaną nowe drogi, ronda, ścieżki rowerowe, chodniki, przystanki autobusowe oraz przestrzenie zapewniające lepszy dostęp do komunikacji publicznej.

Nowy układ drogowy opracowano zgodnie z miejskimi wytycznymi, na podstawie ekspertyz specjalistów z Politechniki Krakowskiej. Ich analiza wskazuje, że planowane rozwiązania mają szansę skutecznie odciążyć istniejące drogi i odkorkować Kliny, jednocześnie poprawiając dostępność i bezpieczeństwo w codziennym funkcjonowaniu dzielnicy.

Szczegóły planowanego układu komunikacyjnego

Zakres projektu obejmuje zarówno działania miasta, jak i inwestorów. Zgodnie z przyjętym podziałem:

Zadaniem miasta jest m.in.:

- budowa ul. 8 Pułku Ułanów,

- realizacja drogi dojazdowej do przystanku SKA Kraków Opatkowice,

- budowa parkingu typu Park & Ride.

W przyszłości, oprócz infrastruktury drogowej, powstać ma również park miejski oraz szkoła.

Z kolei inwestorzy zobowiązali się do zaprojektowania i wykonania:

- pajączka, czyli nowoczesnego skrzyżowania, 

- połączenia z ul. Spacerową (drogi KDL KDD.18- KDD.22 oraz KDL.4),

- układu drogowego na południe od ul. Komuny Paryskiej (drogi KDZ.1, KDZ.2 i 3KDZ),

- dróg położonych na południe od ul. Anny Szwed-Śniadowskiej (4KDL, 3KDL8KDD).

Kluczowym elementem układu będzie tzw. „pajączek” — nowoczesne skrzyżowanie łączące istniejące i projektowane drogi. Taka struktura zapewni mieszkańcom wygodne i różnorodne możliwości komunikacji — niezależnie od preferowanego środka transportu.

Obecnie inwestorzy negocjują z miastem rozszerzenie zakresu umowy o realizację dodatkowych inwestycji drogowych, wśród których znaleźć mają się m.in.:

- rondo u zbiegu ul. Zawiłej oraz Komuny Paryskiej

- rondo u zbiegu ul. Zawiłej oraz Borkowskiej

Realizacja ostatniego z nich ma być skoordynowana czasowo z zakończeniem realizacji inwestycji miejskiej tj. ul. 8 Pułku Ułanów oraz ronda przy ul. Borkowskiej, co pozwoli już na tym etapie na odkorkowanie Klinów. 

- droga zbiorcza 2.KDZ w kierunku ul. Zakopiańskiej. 

To prawdopodobnie pierwszy przypadek, gdy jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji deweloperskich opracowano szczegółową, wieloaspektową analizę, która pozwoliła dokładnie określić, jakie działania infrastrukturalne są niezbędne, by poprawić warunki komunikacyjne w tej części Krakowa — z uwzględnieniem zarówno obecnego natężenia ruchu, jak i planowanych inwestycji.

Realizacja wszystkich zaplanowanych działań drogowych znacząco usprawni ruch na Klinach i pozwoli na jego pełne upłynnienie.

Infrastruktura jako warunek oddania do użytkowania

Projekt 15-minutowego miasta ESSA na Klinach to wieloletnie przedsięwzięcie urbanistyczne, realizowane etapami i zakładające stopniowy rozwój infrastruktury w ścisłej korelacji z powstającą zabudową mieszkaniową.

Zgodnie z prawnie wiążącym porozumieniem zawartym pomiędzy inwestorami a Gminą Miejską Kraków, każdy etap inwestycji będzie mógł zostać oddany do użytkowania dopiero po wcześniejszej realizacji przypisanych do niego elementów infrastruktury drogowej. Oznacza to, że nowe drogi, ronda i inne rozwiązania komunikacyjne będą powstawały przed rozpoczęciem użytkowania kolejnych budynków. Takie podejście zapewnia, że rozwój dzielnicy odbywa się w sposób zaplanowany i odpowiedzialny, z myślą o jej przyszłej funkcjonalności.

Rozpoczęcie budowy elementów nowego układu drogowego nastąpi niezwłocznie po uzyskaniu wszystkich niezbędnych zezwoleń i decyzji administracyjnych ze strony Urzędu Miasta Krakowa i jednostek podległych.

Z myślą o przyszłości obecnych i przyszłych mieszkańców

Planowany układ drogowy ma przynieść wymierne korzyści wszystkim mieszkańcom — nie tylko przyszłym nabywcom mieszkań w ESSA Kliny, ale również tym, którzy już dziś zamieszkują ten rejon Krakowa. 

ESSA Kliny to przykład inwestycji, która wykracza poza ramy budownictwa mieszkaniowego i odpowiada na rzeczywiste potrzeby lokalnej społeczności. Powstanie zupełnie nowy układ drogowy, a wraz z nim rozwinie się infrastruktura – chodniki, ścieżki rowerowe i przystanki autobusowe. To wszystko sprawi, że po okolicy będzie można poruszać się sprawniej i wygodniej, a codzienne życie stanie się przyjemniejsze dzięki nowym możliwościom.

Zobacz również

Czym jest 15-minutowe miasto i dlaczego zmienia sposób, w jaki żyjemy?
Czym jest 15-minutowe miasto i dlaczego zmienia sposób, w jaki żyjemy?
wszystkie artykuły
Ulubione ()
Realizacja
System CRM dla deweloperów OneButton